Sunday, September 16, 2018

အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းဆိုတာ ရန္သူမဟုတ္ပါ


အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းဆိုတာ ရန္သူမဟုတ္ပါ….@ The Role of CSOs in Democratic Transition
စက္တင္ဘာ၊ ၂၀၁၇
#ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ (Democratic Regime) ၿဖစ္ေပၚလာေရးမွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား၊ အစိုးရမ်ားအဖြဲ႔အစည္းမ်ားဟာ အဓိက အခန္းက႑ကေန ပါဝင္ေနေပမယ္႔ ဒီမိုကေရစီ တန္ဖိုးမ်ား၊ ဓေလ႔မ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ခိုင္မာအၿမစ္တြယ္ဖို႔အတြက္ တည္ေထာင္ၾကိဳးပမ္းတဲ႔အခါမွာေတာ႔ အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားထက္ အဓိက အခန္းက႑ကေန ပါဝင္ပါတယ္။

အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းလို႔ေၿပာတဲ႔အခါမွာ အဓိပၸါယ္အမ်ိဳးမ်ိဳး အယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳး အေတြးအေခၚအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေနပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ေယဘုယ်ေၿပာရမယ္ဆိုရင္ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းဆိုတာ မိသားစု၊ ပုဂၢလိက က႑ႏွင္႔ အစိုးရက႑ေတြမပါဝင္ပဲ သီးၿခားဖြဲ႔စည္းေဆာင္ရြက္ထားၿခင္း၊ ၿပည္သူလူထုေရးရာကိစၥေတြ၊ အက်ိဳးစီးပြားေတြအတြက္ ေရွ႔ရႈၿပီးလုပ္ေဆာင္ေနၿခင္း၊ သီးၿခားလြတ္လပ္သည္႔ အဖြဲ႔အစည္းၿဖစ္ၿခင္း၊ ဘံုရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္မ်ားရွိသည္႔ အစုအဖြဲ႔၊ အသင္းအဖြဲ႔၊ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ေခၚပါတယ္။

#အရပ္ဘက္အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ပါတ္သတ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးသမားသမား အမ်ားစုကလည္း မိမိတိုရဲ႔ အယူအဆေရးရာအရ ေထာက္ခံၾကပါတယ္။ ေရွးရိုးစြဲဝါဒီမ်ား ( Conservative ) က အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ၏ မူဝါဒမ်ားႏွင္႔ လုပ္ရပ္မ်ားကို အမ်ားအားၿဖင္႔ ဆန္႔က်င္ေဝဖန္ေလ႔ရွိၿခင္းကို ႏွစ္သက္သေဘာက်ၾကၿပီး လစ္ဘရယ္ဝါဒီ ( Liberalist) မ်ားကေတာ႔ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ အရပ္သားဆန္မႈ ( အစိုးရ၊ လက္နက္ကိုင္၊ စီးပြားေရး အဖြဲ႔မ်ားမွ ကင္းလြတ္မႈရွိၿခင္း) ႏွင္႔ လြတ္လပ္အမွီအခိုကင္းၿခင္းကို ႏွစ္သက္လက္ခံၾကပါတယ္။ လက္ဝဲဝါဒီမ်ား ( Leftist) မ်ားကေတာ႔ လူထုလွဳပ္ရွားမႈမ်ားကို ပံုေဖာ္ေပးၿခင္း၊ လွံဳ႔ေဆာ္စည္းရံုးႏိုင္မႈရွိၿခင္း၊ အမ်ားၿပည္သူပါဝင္ႏိုင္မႈရွိၿခင္းကို အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ပံုေဖာ္ေပးတဲ႔အတြက္ ေထာက္ခံၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ ႏိုင္ငံတကာ အလွဴရွင္မ်ားအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ မူဝါဒခ်မွတ္သူေတြ ကေတာ႔ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ အာဏာရွင္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ၊ အက်င္႔ပ်က္ခ်စားမႈ၊ ဗ်ဴရိုကေရစီ ေနွာင္႔ေႏွးမႈမ်ားႏွင္႔ လူမႈေစးကပ္မႈ ( Social Cohesion) ေတြကို ပံုေဖာ္ေပးႏိုင္တဲ႔အတြက္ ပံ႔ပိုးကူညီၾကပါတယ္။ ( မင္းခင္ေမာင္ရင္၊၂၀၁၆ )

#ယေန႔ ၿမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရွိတဲ႔ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႔ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကို ၾကည္႔မယ္ဆိုရင္လည္း ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႔ အသံေတြ၊ အၿမင္ေတြ၊ သေဘာထားေတြ၊ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို စုစည္းတင္ၿပေပးဖို႔၊ ထင္ဟပ္ေပးဖို႔အတြက္ ကိုယ္စားၿပဳ ေၿပာဆိုေဆာင္ရြက္ေပးတာေတြ၊ လူထုအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္သူအစိုးရမ်ားကို ေတာင္းဆိုတင္ၿပေပးတာေတြ၊ လူထုအတြက္လိုအပ္ေနတဲ႔ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ၊ အၾကံဥာဏ္ေတြ၊ နည္းပညာေတြ၊ စြမ္းေဆာင္ရည္ၿမွင္႔တင္ေပးတဲ႔ လုပ္ငန္းေတြ၊ လူမႈကူညီကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းေတြ၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လုပ္ငန္းေတြ ကေန ဒီမိုကေရစီတည္ေဆာင္ေရးအတြက္ အေထာက္အကူၿဖစ္တဲ႔ လုပ္ငန္းေတြအထိ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေနၾကတာကိုလည္း ေတြ႔ၿမင္ေနၾကပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုတည္ေထာင္ဖို႔အတြက္ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ဘာေၾကာင္႔ အေရးၾကီးသလဲဆိုတဲ႔ ေမးခြန္းပါ။ တဆက္တည္း ထပ္စဥ္းစားဖို႔ လိုတာက ဒီမိုကေရစီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ တည္ေဆာက္ဖို႔အတြက္ဆို ဘယ္က႑ေတြမွာ ပါဝင္ေနၾကသလဲဆိုတာပါပဲ။

#ဒီမိုကေရစီဆိုတဲ႔ စကားလံုးဟာ ဒီႏွစ္ေတြအတြင္းမွာ မၾကားခ်င္မွအဆံုး ေရလဲပုဆိုးလို သံုးေနၾကပါတယ္။ အဓိပၸါယ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရႈေထာင္႔အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ႔ ရႈေထာင္႔ကေန သံုးခ်င္သလို သံုးေနရၾကတာလည္းေတြ႔ရပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲ သံုးသံုး ဒီမိုကေရစီမွာ အေၿခခံတန္ဖိုးေတြၿဖစ္တဲ႔ လူ႔အခြင္႔အေရးနဲ႔ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာကို တန္ဖိုးထားမႈ၊ တရားမွ်တမႈနဲ႔ လူသားလြတ္လပ္ခြင္႔ဆိုတဲ႔ တန္ဖိုးေတြကေတာ႔ တူညီေနပါတယ္။ လြန္ခဲ႔ေသာ ႏွစ္ ၃၀ အတြင္း ပုဂၢလိက အာဏာရွင္စနစ္၊ တပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ ႏွင္႔ စစ္အစိုးရမ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ႏိုင္ငံေတြဟာ ဒီမိုကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ စနစ္ကို အံဩဖြယ္ရာေကာင္းစြာ ေၿပာင္းလဲက်င္႔သံုးလာခဲ႔ၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မႈ စနစ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ တိုင္းၿပည္၏ ၿပည္သူ႔ေရးရာ မူဝါဒ ခ်မွတ္သူမ်ားကို လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တသည္႔ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားမွ တဆင္႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ေရြးေကာက္ႏိုင္ခြင္႔ ရွိသည္႔ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား တည္ရွိေနသည္႔ ႏိုင္ငံေရး စနစ္ကို ေခၚဆိုပါတယ္။
ဒီမိုကေရစီရဲ႔ ၿဖတ္သန္းမႈ သမိုင္းေၾကာင္းကို ၿပန္လည္ၾကည္႔တဲ႔အခါ “ဒီမိုကေရစိီဆိုတာ ပညာမတတ္တဲ႔ လူနည္းစုကို အာဏာအလြန္အကြၽံေပးၿခင္းဆိုတဲ႔ အဆိုးၿမင္မႈကေန ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံပါလို႔ ႏိုင္ငံအမ်ားစု ဂုဏ္ယူဝင္႔ၾကြားစြာ ေၾကြးေၾကာ္ေနၾကရတဲ႔ အေကာင္းၿမင္မႈအေၿခအေနကို ေရာက္တဲ႔အထိ သမိုင္းေၾကာင္းအရွည္ၾကီး ၿဖတ္သန္းခဲ႔ရပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အေတြးအေခၚရဲ႔ ဖခင္ၾကီးလို႔ ေခၚဆိုလို႔ရမယ္႔ အရစၥတိုတယ္ကေတာ႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ ဆင္းရဲတဲ႔လူေတြကို ခ်မ္းသာတဲ႔ လူေတြထက္ အာဏာပိုေပးရတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ႔ ဆင္းရဲတဲ႔လူေတြက ခ်မ္းသာတဲ႔ လူေတြထက္ ပိုမ်ားလို႔ပဲ။ လူအမ်ားစုရဲ႔ ဆႏၵဟာ အေရးပါဆံုးၿဖစ္တယ္လို႔ ေၿပာခဲ႔ဖူးပါတယ္။

#ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားနဲ႔ ပါတ္သတ္ၿပီး အထင္ရွားဆံုး ေၿပာဆိုသူကေတာ႔ အေမရိကန္သမၼတ ေအဘရာဟမ္လင္ကြန္းရဲ႔ ၁၈၆၃ ခုႏွစ္က မိန္႔ခြန္းၿဖစ္ပါတယ္။ သူက “ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ လူထုရဲ႔ အစိုးရ၊ လူထုကို တာဝန္ခံတဲ႔ အစိုးရ၊ လူထုအတြက္ အစိုးရၿဖစ္တယ္” လို ေၿပာဆိုခဲ႔ပါတယ္။ လူထုရဲ႔ အစိုးရဆိုတာက ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ အေၿခခံအားၿဖင္႔ လူထုကေန ေရြးေကာက္လိုက္နဲ႔ ကို္ယ္စားလွယ္နဲ႔ အစိုးရကို ဖြဲ႔စည္းထားတာေၾကာင္႔ လူထုနဲ႔ သက္ဆိုင္တယ္လို႔ ဆိုလိုတာ ၿဖစ္ပါတယ္။ လူထုကို တာဝန္ခံတဲ႔ အစိုးရဆိုတာကေတာ႔ အဲဒီေရြးေကာက္ခံလိုက္တဲ႔ လူေတြကပဲ လူအားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ႔ အေရးကိစၥေတြကို ဆံုးၿဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ၾကတာၿဖစ္ၿပီး အၿခားအဖြဲ႔အစည္းေတြက ဆံုးၿဖတ္ခြင္႔ မရွိၿခင္းကို ဆိုလိုတာၿဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ႔ အဲဒီဆံုးၿဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္ထားတဲ႔သူေတြက သူတို႔ ဆံုးၿဖတ္ခ်က္ေၾကာင္႔ ၿဖစ္ေပၚလာတဲ႔ ေကာင္းၿခင္းဆိုၿခင္း မွန္သမွ်ကို တာဝန္ယူ၊ တာဝန္ခံရမွာၿဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး လူထုအတြက္ အစိုးရဆိုတာကေတာ႔ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရဆိုတာ ၿပည္သူလူထုရဲ႔ အက်ိဳးစီးပြားကို ေရွးရႈရမွာၿဖစ္ၿပီး လူအုပ္စုတခု၊ လူတခ်ိဳ႔ရဲ႔ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ႔ သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ေၿပာဆိုခဲ႔ၿခင္းၿဖစ္ပါသည္။

#ဒီမိုကေရစီ အစိုးရလိုေၿပာရင္ အနည္းဆံုးအေနနဲ႔ေတာ႔ အစိုးရရဲ႔ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ၿပည္သူလူထုအေနၿဖင္႔ လြတ္လပ္စြာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခြင္႔ရွိဖို႔ လိုပါတယ္။ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင္႔လို႔ ေၿပာတဲ႔အခါမွာလည္း အားလံုး ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႔လိုပါတယ္။ ၿပီးေတာ႔ အဲလိုပါဝင္ေဆာင္ရြက္ၾကတဲ႔သူေတြဟာ လူကိုၾကိဳက္လို၊ ေပၚပင္ၿဖစ္လို႔ ပါဝင္လာၾကတာမဟုတ္ပဲ အဲလိုပူးေပါင္းပါဝင္ၿခင္းသာလွ်င္ ဒီမိုကေရစီရဲ႔ အႏွစ္သာရၿဖစ္တယ္ဆိုတာ နားလည္သေဘာေပါက္လို႔ ပါဝင္ေနၾကတာၿဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အစိုးရေတြဟာလည္း ႏိုင္ငံသားေတြအေပၚ ဖိႏွိပ္အႏိုင္က်င္႔ဗိုလ္က်စိုးမိုးမႈေတြ မရရွိဖို႔အတြက္ နည္းလမ္းေပါင္းစံုနဲ႔ အကာအကြယ္ေပးထားဖို႔ လိုသလို အစိုးရ၏ ဥပေဒ၊ မူဝါဒႏွင္႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားဟာလည္း ၿပည္သူလူထု၏ ဘဝသာယာဝေၿပာေရးအတြက္ ဦးတည္ရည္ရြယ္ၿပီး လုပ္ေဆာင္တဲ႔ မူဝါဒေတြ၊ ဥပေဒေတြၿဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါေတြကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ၿပီး လူထုပူးေပါင္းပါဝင္ခြင္႔ (Participation)၊ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္ခြင္႔ (Pluralism)၊ ဒီမိုကေရစီအသိစိတ္ရွိမႈ ( Developmentalism)၊ လူထုအက်ိဳးစီးပြား ကာကြယ္မႈ (Protection) နဲ႔ လူထုအက်ိဳးစီးပြား ၿမွင္႔တင္ႏိုင္မႈ ( Performance) ဆိုၿပီး ေဖာ္ၿပၾကပါတယ္။

#လူထုပူးေပါင္းပါဝင္ခြင္႔ အေၾကာင္း ေၿပာတဲ႔အခါမွာ တိုက္ရိုက္ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင္႔နဲ႔ ကိုယ္စားၿပဳ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင္႔ဆိုၿပီး အပိုင္းႏွစ္ပိုင္းရွိၾကပါတယ္။ တိုက္ရိုက္ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင္႔ကို ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံမ်ား ယေန႔အခ်ိန္အထိတခ်ိဳ႔ေနရာေတြမွာ ေတြ႔ရရွိရပါတယ္။ အထူးသၿဖင္႔ ၿပည္သူ႔မူဝါဒနဲ႔ဆိုင္တဲ႔ ကိစၥေတြမွာ လူထုဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပၿပီးမွ ဆံုးၿဖတ္ေဆာင္ရြက္ၾကပါတယ္။ အမ်ားအားၿဖင္႔ေတာ႔ ကိုယ္စားၿပဳေရြးခ်ယ္ၿပီး ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင္႔ကို က်င္႔သံုးၾကပါတယ္။ ၿပည္သူလူထုဟာ အစိုးရရဲ႔ နိုင္ငံေရးတာဝန္ထမ္းေဆာင္မယ္႔ လူေတြေရြးခ်ယ္တဲ႔အခါမွာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင္႔ရဖို႔လိုပါတယ္။ ၿပီးေတာ႔ အဲလို ေရြးခ်ယ္တဲ႔အခါမွာ ႏိုင္ငံသားအားလံုးဟာ ေရြးခ်ယ္ခံပိုင္ခြင္႔ရွိဖို႔သလို လြတ္လပ္စြာ မဲေပးႏိုင္ခြင္႔ရွိဖို႔၊ မဲဆြယ္စည္းရံုးႏိုင္ခြင္႔ရွိဖို႔လို႔ လိုပါတယ္။ ေရြးေကာက္တင္ေၿမာက္ၿပီးရင္လည္း ေရြးေကာက္ထားတဲ႔သူေတြဟာ ႏိုင္ငံရဲ႔ မူဝါဒေတြ ခ်မွတ္တဲ႔အခါမွာ လူထုအေနနဲ႔ သိခြင္႔၊ အၾကံၿပဳတင္ၿပခြင္႔၊ ပါဝင္ခြင္႔ရွိဖို႔လိုပါတယ္။

#ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲေပးလိုက္ရံုနဲ႔ ပါဝင္ခြင္႔ရတယ္လို႔ သတ္မွတ္လို႔ မရေသးပါဘူး။ Vote to Voice - မဲေပးရာကေန မိမိတို႔သေဘာထားအၿမင္ေတြကို ထုတ္ေဖာ္ေၿပာဆိုတဲ႔အဆင္႔ထိ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင္႔ရဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲလို ၿပည္သူလူထုရဲ႔ ပူးေပါင္းပါဝင္ခြင္႔ကို ၿမွင္႔တင္ေပးဖို႔၊ ပံ႔ပိုးကူညီေပးဖို႔အတြက္ အရပ္ဖက္ အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ မူဝါဒ ခ်မွတ္ၿခင္း လုပ္ငန္းေတြမွာ ၿပည္သူလူထုကိုယ္စား ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ၿခင္း/ လူထုအေနနဲ႔ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ကူညီပံ႔ပိုးေပးၿခင္း၊ သက္ဆိုင္ရာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ၿပည္သူလူထု ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေအာင္ အသိပညာေပးၿခင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသည္ မွ်တၿပီး လြတ္လပ္မႈရွိမရွိကို ေစာင္႔ၾကည္႔ၿခင္း၊ ေရြးခ်ယ္ခံ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ေစာင္႔ၾကည္႔ရာတြင္ ပါဝင္ၿခင္း စတဲ႔ လုပ္ငန္းေတြကို လုပ္ေဆာင္ေပးၾကပါတယ္။

#ပါဝင္ခြင္႔လို႔ ေၿပာတဲ႔အခါမွာ လူအားလံုးပါဝင္ႏိုင္ဖို႔အေရးကလည္း အလြန္အေရးၾကီးပါတယ္။ ေအသင္ဒီမိုကေရစီေခတ္မွာဆိုရင္ တိုက္ရိုက္မဲေပးလို႔ရေပမယ္႔လည္း မဲေပးနိုင္ခြင္႔ရွိသူေတြ၊ ပါဝင္ႏိုင္ခြင္႔ရွိသူေတြမွာ ပညာတတ္/လူခ်မ္းသာေတြပဲ ပါဝင္ခြင္႔ရခဲ႔တာပါ။ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ ကြၽန္ေတြ၊ ဆင္းရဲသားေတြဟာ ပါဝင္ခြင္႔ မရရွိခဲ႔ပါဘူး။ အဂၤလန္မွာ အမ်ိဳးသမီးေတြ မဲေပးခြင္႔ကို ၁၉၁၈ ဝန္းက်င္မွ ရရွိခဲ႔ၿပီး ဒီမိုကေရစီရဲ႔ ဘိုးေအၾကီးၿဖစ္တဲ႔ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ လူမည္းေတြရဲ႔ မဲေပးခြင္႔ကို ၁၉၆8 တဝိုက္မွ ရရွိခဲ႔တာပါ။ ေတာင္အာဖရိကတိုက္မွာဆိုရင္ ေဒသခံလူမည္းေတြအတြက္ မဲေပးခြင္႔ဟာ ၁၉၉၄ တဝိုက္မွသာ ရရွိခဲ႔တာပါ။ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ အားလံုးပါဝင္နိုင္ဖို႔၊ ခြဲၿခားဆက္ဆံမႈေတြ မရွိဖို႔အတြက္ ဒီမိုကေရစီလွဳပ္ရွားေတြမ်ားစြာမွာ လူ႔အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ စေတးၿပီး လုပ္ေဆာင္ခဲ႔ၾကရတာပါ။ ဒါေတြကို ၿပန္ၾကည္႔မယ္ဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီလို႔ ေၿပာရင္ အားလံုးပါဝင္ေဆာင္ရြက္နိုင္ခြင္႔ (တနည္း) ဗဟုဝါဒ ထြန္းကားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ လူ႔တခ်ိဳ႔ကို ခ်န္ထားၿပီး၊ ခြဲၿခားၿပီး လုပ္ေဆာင္တဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာ ဒီမိုကေရစီ စံႏွဳန္းေတြနဲ႔ မကိုက္ညီပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ အေမ႔ေလ်ာ႔ခံ လူအုပ္စုမ်ားအတြက္ စြမ္းေဆာင္ရည္ၿမွင္႔တင္ေပးၿခင္း၊ ထိုသူတို႔၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ကိုယ္စားၿပဳ ေၿပာဆိုေပးၿခင္း၊ ဒီမိုကေရစီဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ ထိုသူတို႔ပါဝင္ႏိုင္ေအာင္ တိုက္တြန္းႏွိဳးေဆာ္ၿခင္း၊ လူထုအတြင္း ခြဲၿခားဆက္ဆံမႈ ေလ်ာ႔နည္းေစရန္အတြက္ ပညာေပးၿခင္း/ စည္းရံုးလွံဳ႔ေဆာ္ၿခင္း စတဲ႔လုပ္ငန္းေတြမွာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ၾကပါတယ္။

#အထက္မွာ ေၿပာခဲ႔သလို ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြနဲ႔ပဲ ၿပီးတဲ႔ ကိစၥမဟုတ္ပဲ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလံုးနဲ႔ ဆိုင္တဲ႔ ကိစၥၿဖစ္တဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ေနထိုင္သူေတြမွာ ဒီမိုကေရစီ အသိစိတ္ ( ေရခ်ိန္) ၿမွင္႔ေနဖို႔၊ ခို္င္မာအားေကာင္းေနဖို႔ လိုပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ေနထိုင္သူေတြအားလံုးဟာ ဒီမိုကေရစီ အသိပညာေတြ၊ အေလ႔အထေတြကို နားလည္လက္ခံ က်င္႔သံုးမွ ဒီမိုကေရစီစနစ္ဟာ ေရရွည္ခံမွာ ၿဖစ္ပါတယ္။ အဲလိုမဟုတ္ပဲ ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ပညာတတ္ေတြေလာက္ပဲ ဒီမိုကေရစီအသိစိတ္ ရွိေနၿပီး က်န္တဲ႔ သူေတြမွာ ရွိမေနဘူးဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံတခု၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုအၿဖစ္ ၿဖစ္တည္လာဖို႔ အလြန္ပဲ ခက္ခဲပါတယ္။
၁၈ ရာစု ၿပင္သစ္အေတြ႔အေခၚပညာရွင္ မြန္တက္စက်ဴႏွင္႔ ၁၉ ရာစု အေတြးအေခၚပညာရွင္ ဂြ်န္စတူးဝပ္မီးလ္တို႔က ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီ က်င္႔ထံုးစနစ္ေတြ တည္ေဆာက္ဖို႔ဆိုရင္ အဲဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ သဟဇာတၿဖစ္မွ တည္ေဆာက္လို႔ ရမယ္လို႔ ေၿပာခဲ႔ပါတယ္။ လူေတြဟာ ကိုယ္႔ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ႔ ႏိုင္ငံေရး စနစ္ကိုပဲ က်င္႔သံုးလိုၾကၿပီး မကိုက္ညီတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈစနစ္ကို တၿဖည္းၿဖည္းနဲ႔ ေၿပာင္းလဲက်င္႔သံုးလိုမႈ နည္းပါးၾကတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႔ပညာရွင္ေတြကေတာ႔ ယဥ္ေက်းမႈေတြဟာ ဒီမိုကေရစီကို ဟန္႔တားတဲ႔ အရာၿဖစ္တယ္ဆိုတဲ႔ အၿမင္နဲ႔ ေၿပာဆိုၾကၿပီး တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ယဥ္ေက်းမႈကပဲ ဒီမိုကေရစီကို ေဖာ္ေဆာင္တဲ႔အခါမွာ အေထာက္အကူၿဖစ္တယ္လို႔လည္း ေကာက္ခ်က္ခ်သူေတြ ရွိေနၿပန္ပါတယ္။

#ဟန္တင္တန္ကေတာ႔ သူရဲ႔ The Clash of Civilization ( ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တိုးတိုက္မိၿခင္း) ဆိုတဲ႔ စာအုပ္မွာ “ယေန႔ ကမာၻမွာ လစ္ဘရယ္အယူအဆေတြၿဖစ္တဲ႔ တသီးပုဂၢလဝါဒ၊ လူ႔အခြင္႔အေရး၊ တန္းတူညီမွ်ေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ လြတ္လပ္တဲ႔ေဈးကြက္၊ ဒီမိုကေရစီ၊ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဘာသာေရးကို ခြဲၿခားၿခင္း စတာေတြဟာ အစၥလာမ္၊ ကြန္ၿဖဴးရွပ္၊ ဟိႏၵဴ နဲ႔ ဗုဒၥဘာသာ အေတြးအေခၚလြမ္းမိုးတဲ႔ယဥ္ေက်းမႈ စနစ္ေတြနဲ႔ ဘယ္လိုမွ မကိုက္ညီပါဘူး” ဆိုၿပီး ေဝဖန္ေဆြးေႏြးထားပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မႈကေတာ႔ ဗုဒၵဘာသာမွ ပါဝင္တဲ႔ အေၿခခံ သင္ၾကားခ်က္ေတြၿဖစ္တဲ႔ မင္းက်င္႔တရားဆယ္ပါး၊ နာယကဂုဏ္ေၿခာက္ပါး စတဲ႔ သေဘာတရားေတြဟာ ဒီမိုကေရစီတည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ အေထာက္အကူၿဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ သူမေရးသားတဲ႔ ဒီမိုကေရစီရွာပံုေတာ္ ဆိုတဲ႔ ေဆာင္းပါးမွာ ေရးသားေဖာ္ၿပေဆြးေႏြးထားပါတယ္။

#ယဥ္ေက်းမႈလို႔ ဆိုတဲ႔အခါမွာ ဒီမိုကေရစီကို တည္တံ႔ေအာင္ ထိန္းေပးတဲ႔ အရပ္ဘက္ယဥ္ေက်းမႈ ( civic culture) ဆိုတာကိုလည္း ထည္႔သြင္းစဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္။ အရပ္ဘက္ယဥ္ေက်းမႈမွာ အပိုင္း (၄) ပိုင္းရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ႔ လူတဦးခ်င္းစီမွာ ႏိုင္ငံရဲ႔ အေရးရာေတြနဲ႔ ပါတ္သတ္ၿပီး ဆံုးၿဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္တဲ႔အခါမွာ ပါဝင္လႊမ္းမိုးႏိုင္တယ္ဆိုတဲ႔ ယံုၾကည္မႈ၊ လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရး စနစ္အေပၚ အၾကီးအက်ယ္ေထာက္ခံမႈ၊ လူအဖြဲ႔အစည္းတြင္း လူအခ်င္းခ်င္းၾကား အၿပန္အလွန္ယံုၾကည္မႈနဲ႔ လူအဖြဲ႔အစည္းကို တဆင္႔ခ်င္း ေၿပာင္းလဲမႈကို ပိုမိုလိုလားမႈတို႔ပဲၿဖစ္ပါတယ္။ အဲလို အရပ္ဘက္ယဥ္ေက်းမႈေတြ အားေကာင္းေနရင္ ဒိီမိုကေရစီေဖာ္ေဆာင္ၿခင္းနဲ႔ ထိန္းသိမ္းၿခင္းတို႔မွာ ပိုၿပီး အေထာက္အပံ႔ၿဖစ္ေစတယ္လို႔ ပညာရွင္အခ်ိဳ႔က ဖြင္႔ဆိုၾကပါတယ္။
အဲလို လူအဖြဲ႔အစည္းအတြင္ ဒီမိုကေရစီယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားဖို႔ဆိုရင္ လူထုအတြင္းမွာ ဒီမိုကေရစီ အသိစိတ္ေတြ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔လည္း အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ဒီမိုကေရစီ အသိပညာမ်ား တိုးပြားလာေစရန္အတြက္ သင္တန္းမ်ား၊ အလုပ္ရံုေဆြးေႏြးမ်ား၊ ဖိုရမ္မ်ား လုပ္ေဆာင္ၿခင္း၊ စာအုပ္စာေပမ်ား ထုတ္ေဝၿဖန္႔ၿဖဴးၿခင္း၊ အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းမ်ားမွ ဒီမိုကေရစီအသိပညာေပး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္လာရန္ တိုက္တြန္းေၿပာဆိုၿခင္း။ အၿခားႏိုင္ငံတကာမွ နည္းပညာ၊ ရံပံုေငြႏွင္႔ ကြန္ယက္ခ်ိတ္ဆက္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ရယူၿပီး ဒီမိုကေရစီအသိပညာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အားစိုက္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ေနၾကပါတယ္။
အာဏာဆိုတာ လူကိုပ်က္စီးေစပါတယ္။ အၾကြင္းမဲ႔ အာဏာဟာ အၾကြင္းမဲ႔ ပ်က္စီးေစတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔လည္း ဒီမိုကေရစီစနစ္ဟာ အစိုးရေတြရဲ႔ အာဏာကို ကန္႔သတ္ဖို႔၊ ထိန္းညွိဖို႔အတြက္ ရည္ရြယ္ခဲ႔တာပါ။

# ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ အစိုးရရဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင္႔ အာဏာဟာ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႔ လြတ္လပ္မႈအေပၚ ထိခိုက္မႈ မရွိေစဖို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ႔ ဥပေဒေတြ၊ နည္းဥပေဒေတြခ်မွတ္ၿပီး ၿပည္သူလူထုအက်ိဳးစီးပြားကို အကာအကြယ္ေပးထားပါတယ္။ အစိုးရအေနနဲ႔ ဘာေတြလုပ္ခြင္႔ရွိတယ္၊ ၿပည္သူလူထုမွာ ဘာအခြင္႔အေရးေတြရွိတယ္၊ အထူးသၿဖင္႔ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေၿပာဆိုခြင္႔၊ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝခြင္႔၊ ဖြဲ႔စည္းေဆာင္ရြက္ခြင္႔ႏွင္႔ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ခြင္႔အတြက္ ဘယ္လိုအကာအကြယ္ေပးထားမယ္ဆိုတာကို ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေၿခခံဥပေဒမွာ ထည္႔သြင္းေရးဆြဲၿပီး ၿပဌာန္းေပးထားရပါတယ္။ ၿပီးေတာ႔ အစိုးရအတြင္း မ႑ိဳင္သံုးရပ္ခြဲေဝကာ အာဏာအလြန္အကြၽံသံုးစြဲမႈေတြ ၿဖစ္မလာလို႔အတြက္ အခ်င္းခ်င္းထိန္းညွိတဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြလည္း ခ်မွတ္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ႔ ေရြးေကာက္ပြဲေတြကို ပံုမွန္က်င္းပေပးၿခင္းအားၿဖင္႔ လူထုအက်ိဳးစီးပြားကို ဖိႏွိပ္တတ္တဲ႔ ေရြးေကာက္ခံႏိုင္ငံေရး အာဏာရွင္ေတြ ေပၚထြန္းမလာဖို႔လည္း လုပ္ေဆာင္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ အတိုက္အခံဘဝမွာ ဘယ္လိုပဲ လူထုအက်ိဳးစီးပြားကို ေရွ႔ရႈပါတယ္ေၿပာေၿပာ အစိုးရၿဖစ္လာတဲ႔အခါမွာ အစိုးရလိုပဲ စဥ္းစား၊ၿပဳမႈ လုပ္ေဆာင္ေလ႔ရွိၾကပါတယ္။

#ဒါေၾကာင္႔ အစိုးရရဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာ လူထုအက်ိဳးစီးပြားထိခိုက္မႈေတြရွိလာရင္ လူထုအတြက္ အကာအကြယ္ေပးဖို႔၊ ေၿပာဆိုေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ လိုအပ္လာပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ အစိုးရ၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ေစာင္႔ၾကည္႔ၿခင္း၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ အသိပညာေပးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ၿခင္း၊ လူအခြင္႔အေရးဆိုင္ရာ အသိပညာေပးမႈမ်ား၊ ခ်ိဳ႔ေဖာက္ခံရပါက မွတ္တမ္းတင္ တိုင္ၾကားမႈမ်ား၊ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင္႔ အေရးဆိုေဆာင္ရြက္မႈမ်ားတြင္ ပါဝင္ဦးေဆာင္ၿခင္း။ ႏိုင္ငံတကာႏွင္႔ ခ်ိတ္ဆက္ေဆာင္ရြက္ၿခင္း စတဲ႔ လုပ္ငန္းေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ၿပီး လူထုအက်ိဳးအတြက္ စုစည္းေဆာင္ရြက္ၾကပါတယ္။
ဒီမိုကေရစီမွာ အေရးၾကီးတဲ႔ စကားလံုးတလံုးက “For the people” ( လူထုအတြက္) ဆိုတဲ႔ စကားလံုးပါ။

#ဒီမိုကေရစီ စနစ္ကို တည္ေထာင္ဖို႔ ၾကိဳးစားခဲ႔ၾကၿခင္း၊ လုပ္ေဆာင္ခဲ႔ၾကၿခင္းဟာ လူတစ္ဦးတေယာက္အတြက္၊ ပါတီအဖြဲ႔အစည္းတခုအတြက္ မဟုတ္ပါဘူး။ လူထုအက်ိဳးစီးပြားကို ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္ေပးဖို႔အတြက္ပါ။ ဒီမိုကေရစီမွာ အစိုးရတိုင္းဟာ လူထုအက်ိဳးစီးပြားကို ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လူထုအက်ိဳးစီးပြားကို ထင္ဟပ္တဲ႔ မူဝါဒေတြ၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ ရွိဖို႔လိုပါတယ္။ အဲဒီမူဝါဒေတြ၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာလည္း လူေတြရဲ႔ ဘဝအရည္အေသြးေတြ ၿမင္႔မားလာဖို႔၊ လူေတြရဲ႔ ေပ်ာ္ရႊင္ေက်နပ္မႈကို ေပးေဆာင္ႏိုင္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဥပမာေၿပာရရင္ ဒီမိုကေရစီဟာ လူေတြရဲ႔ ဝင္ေငြ၊ စာတတ္ေၿမာက္မႈ၊ ဘဝသက္တမ္း၊ က်န္းမာေရးေစာင္႔ေရွာက္မႈကို လက္လွမ္းမီမႈ စတဲ႔ အခ်က္ေတြကို ပိုမိုေကာင္းမြန္တိုးတက္လာဖို႔အတြက္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီလို႔ေၿပာၿပီး ထမင္းအငတ္ေနခိုင္းလို႔ မရပါဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာ လူထုအက်ိဳးစီးပြားကို ေဖာ္ေဆာင္မႈရွိမရွိအတြက္ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႔ အခန္းက႑က အေရးၾကီးလာပါတယ္။ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ မူဝါဒမ်ား၊ ၿပည္သူ႔ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားကို ေစာင္႔ၾကည္႔ၿခင္း၊ အဂတိလိုက္စားမႈမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ၿခင္း၊ တိုင္ၾကားၿခင္း၊ ၿပည္သူ႔ေရးရာ ကိစၥမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ၿခင္း၊ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင္႔ ေတြ႔ဆံုၿပီး လူထုလိုအပ္ခ်က္မ်ားအတြက္ ဝိုင္းဝန္းအေၿဖရွာ ေဆြးေႏြးၿခင္း စတဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေတြကို ေဆာင္ရြက္ၾကပါတယ္။ တခါတရံမွာေတာ႔ လူထုအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၾကတာမ်ိဳးလည္း ရွိပါတယ္။

#ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံေရး စနစ္တခုဟာ ဒီမိုကေရစီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုမရွိရင္ ဘယ္လိုမွ ေရရွည္တည္တံ႔နိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေရး စနစ္တခုၿဖစ္လာဖို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ၊ နိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ အခန္းက႑ဟာ အေရးပါသလို ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုတည္ေဆာက္တဲ႔အခါမွာလည္း အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႔ အခန္းက႑နဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာ အေရးၾကီးပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရး စနစ္နဲ႔ ဒီမိုကေရစီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ ဒဂၤါးၿပားတခုရဲ႔ ေခါင္းနဲ႔ ပန္း လိုပဲ အတူတကြ တြဲဖက္တည္ေဆာက္ၾကရာမွာ အေရးၾကီးပါတယ္။ အဲလိုပဲ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေရးစနစ္အတြက္ ဦးေဆာင္ေနတဲ႔ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြနဲ႔ ဒီမိုကေရစီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုအတြက္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနတဲ႔ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းေတြကို ခြဲၿခားထားလို႔ မပါဘူး။ ဒီမိုကေရစီ မထြန္းကားတဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ဘယ္လိုမွ အၿမစ္တြယ္ရွင္သန္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ ဒီမိုကေရတစ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုကို စနစ္တက် တည္ေထာင္ဖို႔ ရည္သန္ထားၾကတယ္ဆိုရင္ေတာ႔ ဒီမိုကေရစီတည္ေထာင္ေရးမွာ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားရဲ႔ အခန္းက႑ကို အေလးထား စဥ္းစားဖို႔ လိုၿပီၿဖစ္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးတင္ၿပလိုပါတယ္။

ကိုးကား ။
၁။ Democratization; A brief paper for AP Comparative Government & Politics, G. Bingham Powell, Jr. & Eleanor N. Powell
၂။ The Clash of Civilization and The Remarking of World Order, Samuel P.Huntington
၃။ ဒီမိုကေရစီ ရွာပံုေတာ္၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊
၄။ Analyzing Politics; An Introduction to Political Sciences, Ellen Grigsby

ေရးသားသူ
ေမာင္ထြန္း

No comments:

Post a Comment